Skip to main content

Keadilan

Bismillah..

Hai. Long time no see yaahh.. act tak sibuk pun. Banyak buat benda bukan and banyak mengarut dekat twitter. That why takde kat sini. Haha

Okay. Kita story mory pasal keadilan tau malam nie.

Haa. Yee. KEADILAN. Eh bukan keadilan yg parti keadilan tu. Bukann. Nie pasal humanity. Kait ke.?? Entah. Tapi pasal keadilan lah. Yg sikap adil tu. Adil yg tu. Bukan lain tau.

Maksud keadilan nie ialah meletakkan sesuatu kena pada tempat. Bukan sama rata okay. Ramai salahfaham kan.

Contoh. Kau perempuan. Ada adik lelaki. Adil tu bila ayah kau belikan kau baju kurung dan adik kau baju melayu. Bukan dua-dua dpt baju kurung atau sebaliknya. Kalau yang tu, baru istilah sama rata. Faham kan.?

Okay. Apa yg aku nak cerita nie is pasal aku lah. Ofkos. Takkan blog aku nak cerita pasal org lain pulak kan. Hahaha

Cerita dia. Semenjak dua nie aku asyik fikir pasal keadilan dlm hidup. Kenapa ntah otak nie ligat fikir psl tu. Maybe sebab aku teruji kot dengan benda nie. Tu sebab jadi fikir je memanjang.

Eventhough aku tahu tiada keadilan dlm dunia nie sebab keadilan tu milik Allah. Mutlak milik Allah. Hatta rasulullah pun tak mampu nak berlaku adil dlm mencintai isteri2 baginda. Sebab apa, bukti manusia takde yg sempurna dengan sifat adil nie.

So that, benda nie menghantui aku lah semenjak dua nie. Bila aura negatif nak dtg, aku cuba lawan. Lawan dengan cari hikmah cepat cepat. Sebab aku taknak hidup dlm keadaan down kecewa sedih. Aku taknak. Sebab pada aku, benda tu akan membantut kebahagiaan kita. Selalunya bila dtg mood nak fikir buruk atau memendam sesuatu dihati sanubari nie, aku akan cari seseorg untuk aku luahkan segalanya. Lepas dah membebel berjela-jela, slow slow aku penyakit sedih kecewa n semua yg negatif tu akan terhakis.

As manusia biasa, aku tak terlepas untuk mempersoalkan segalanya. Kenapa dia boleh, aku tak boleh.? Kenapa dia lebih, aku mcm tak dipedulikan.? Kenapa dia dapat, aku tak dapat.? Kenapa... kenapa... kenapa...

Lumrah manusia lah tu. Asyik asyik kenapa asyik asyik kenapa. Huh.

Tapi, tak tahu lah mcm mana. Tapi aku selalu dpt rasa Allah pujuk T.T pujuk yang sungguh sungguh. Sampai aku rasa mcm sebak sangat dengan pujukan Allah.

Mana taknya. Kita tgh sedih, marah geram tetiba dtg seseorg pujuk kita. Mesti lah happy kan :D

Sama lah dengan situasi nie. Allah pujuk.

Aku bukan lah baik. Tapi Allah tetap pujuk aku.

Mungkin bukan pujuk yg terus pujuk. Tapi sikit2 aku rasa pujukan tu. Aku tahu Allah tak pernah tinggalkan aku. Kdg2 aku rasa biarkan perasaan nie kekal sampai bebila sebab aku nak rasa dipujuk tu smpai bila-bila. Terutama waktu hati tgh down.

Rapuh.

Aku takut aku kecundang. Nauzubillah. Moga dijauhkan.

So, bila ingat balik apa-apa yg berlaku. Aku akan cepat-cepat cakap pada diri. "Fiqah, Allah je yang Maha Adil. Biar tak dpt dekat dunia. Biar rasa kurang dekat dunia. Sebab nnt dekat akhirat Allah akan cukupkan. Allah ada. Allah Maha Adil." Ulang ulang. Bukan untuk org lain. Tapi untuk diri sendiri.

For those yang selalu rasa down, ingat.!

Jatuh bangun kita, lemah kuat kita, kita yang tentukan tau. Buka  org lain. Kita yg berhak keatas diri kita. Kita yang layak untuk tentukan apa yang kita nak. Sebab kita ada Allah. So, jangan cepat rasa negatif bila kita rasa apa yg manusia lakukan dekat kita, tak memuaskan kita.

Ingat.!

Manusia tu banyak kelemahan tak terkecuali kita. Kita pu  banyakkkkk kelemahan. Allah je yg sempurna. Bila berharap pada manusia, jangan letak harapan tinggi tinggi. Gantung harapan pada Allah. Biar terpujuk sikit hati tu.

And dengar sini.

Dunia memang tak pernah adil. Faham tak.?

Yg adil tu Allah.

Kita ada Allah kan. Bagitau Allah segala-galanya. Even nak beli brg pun kena bgtau Allah. Minta Allah izinkan. Minta Allah mudahkan dan murahkan rezeki.

Aku selalu lupa bab nie. Bab minta dekat Allah untuk urusan yang remeh pada kita tapi besar hikmah kalau kita minta dengan Allah.

Andai urusan yg kecik pun kita disarankan meminta pada Allah. Apatah lagi untuk urusan yang besar. Contoh, kesihatan, pelajaran, kewangan, jodoh dan pekerjaan. Betul tak.?

So, masih mempertikaikan keadilan dunia.?

Kalau masih, jom koreksi hati. Ketuk kesan2 hitam tu dengan istighfar. Minta dgn Allah, hakis segala kesan2 hitam tu. Biar kita tenang menyusuri perjalan sebagai seorang hamba Tuhan dibumi ini. Cewwah. *BilaUstazahBerkatakata* hehehe

Okay. Dah.

Ana mengantuk sudah.

Ramadhan masih berbaki kan.? Jangan lupa banyakkan doa. Minta ampun dengan Allah. Semoga kita tak tergolong dlm golongan yang disebut dalam doa nabi, "celaka bagi orang yang apabila telah berlalu ramadhan dosa2nya tidak diampun." Nauzubillah.

Act, aku plan nak buat satu projek tapi tak tahu nak start macam mana plus tak bagitau sesapa lagi. So, rasa takde supportter. Macam mana nak support kan kalau tak bgtau org... hahaha. Takpe lah. Tunggu nnt dah bersedia, i habaq.

Have to go. Esok sahur. Selamat malam cinta hati. Haha

Bye. Assalamualaikum.

Comments

Popular posts from this blog

Interview UIA

Bismillah... Almost 2months tunggu panggilan untuk interview dekat uia. Akhirnya, 15 Mei 2015, hari nie Allah izinkan jugak. Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah Tadi, before masuk bilik 'exam' tu, berdebar2 jantung sebab rasa macam takut. First time in my life okay. So, no wonder la kan jantung mcm nak terkeluar. Hahaha. Malam semalam, baru teringat nak buat resume. Maybe tak payah, tapi takut jugak lah kalau dia minta. So, dengan perasaan yang rajin dan penuh berkobar-kobar aku siapkan jugak resume tu. Simple je. Malas nak buat panjang2. Atleast, ada. Tu je. Even dah diingatkan beberapa hari sebelum interview  to get well prepare, tapi biasa la kan. Afiqah mana reti buat atau plan benda awal. Last minit jugak dia pilih. Haha. Tiap2 hari dah 'reminder' ingatkan, jawapan tetap sama. 'Baikkk'. Tapi, 'baik' tu jadi 'baik' mcm tu je lah. Hahaha. Nasib baik remainder tabah tanya tiap2 hari. Terima kasih.. >.< Sehari sebelum in

Add Drop Subject

Bismillah.. Dalam keseronokan, Allah takkan biarkan hambaNYA terus leka dan lalai. Dalam susah, Allah pasti selit kesenangan. Itulah lumrah alam. I very tired just right now. Bukan penat badan je, penat hati penat otak penat semuanya, Rasa nak mengalah dah sebenarnya. Tapi try jugak jadi kuat. Berpura-pura tersenyum depan orang, malam menangis sorang-sorang. Dah jadi kebiasaan sangat. Sebab rasanya hanya dengan menangis aku boleh luahkan apa yang aku rasa. Dalam rasa lemah dengan apa yang berlaku nie, aku tetap bersyukur dengan apa yang Allah dah bagi sebab pada aku, nikmat Allah terlalu besar sebenarnya. Aku je yang lemah sangat. Bila diuji sikit rasa down, rasa lemah. Allahu. Lemahnya iman.. Act after keluar result kelmarin, around pukul 10malam, aku dah start kalut fikir itu ini. Result ept dan apt dah keluar, takdirnya aku fail dua2 sub tu then kena masuk kursus bahasa which is benda yang sebenarnya aku nak elak. Aku bajet, untuk Quranic language nie aku boleh lulus even t

Kisah Tudung Labuh...

Keadaan bertukar sunyi di dalam kereta. Penuh dengan emosi. Wanita yang berumur dalam lingkungan 40 tahun mengambil nafas panjang setelah usai dengan bangkangannya. Stereng kereta cuba dikawal sebaik mungkin. Humaiya terduduk hampa di kerusi belakang . Dahinya berkerut , matanya sedikit sembap akibat tangisan tadi. Riak wajahnya yang sukar ditafsirkan jelas menunjukkan pelbagai persoalan bermain di fikiran . "Biar betul ibu ? Setelah sekian ini ? Setelah aku meletakkan komitmen besar terhadap imej ku ini ? Iman ku membantah seratus peratus." Itu kisah kelmarin , dan dia masih memprotes. * * * * * * "Awak setuju dengan keputusan ibu?" Humaiya mengajukan soalan kepada adiknya yang mencari target bagi memasukkan biji karom ke dalam lubang sasaran. "Mestilah tak! Qis rasa akak dah masuk sebulan bertudung labuh , takkan nak berhenti kat tengah jalan?" Tupp! Biji carrom berjaya dimasukkan. Giliran Humaiya pula memasukkan target, tetapi otaknya sedang be