Skip to main content

Celoteh before exam

Bismillah..

Guess what.? I have my exam on next Monday and Tuesday but until now i did not study anymore. Actually, I had my sickness for 3days before and today I baru fell better. Its okay lah kan. Tapi dah kenapa hari nie tak study study lagi ntah. Nak exit CELPAD ke taknak nie fiqah.? -_-

Fuhhh..

Sekarang dah pukul 1.12 a.m pun still aku duduk mengadap lappy. Mood hilang kemana nie.? Tapi depan mata still ada buku yang terbukak yang dari tadi tak berubah-berubah mukasurat dia. Haha

I just enjoy with it. Lol.!!!

I think, I have a big problem that no one can help me. Serious talk nie. Tak tipu. Sikit pun tak. Dah sapa yang cakap kau tipu pqah.? _-_

End up aku pilih untuk membebel kat blog nie rather than kau baca buku kan pqah.? Haih.. Pening..

Dah. Jom layan cerita aku.

Dalam dua minggu lepas kot, aku tak ingat. Tapi tak lama sangat lah kejadian tu berlaku. Baru lagi and masih segar diingatan. Kehkeh

Masa tu aku ontheway nak balik rumah from.... tak silap aku dari UKM Bangi after aku join prog kat sana. Aku balik sorang2 dari KL Sentral. Kalau ikutkan aku pergi prog tu dengan Hamizah and Fatimah. Tapi sebab dieorang nak gerak ke UM balik, so, berpisahlah kiteorg dekat KL Sentral.

Nak dijadikan cerita, time aku tengah duduk sorang-sorang tunggu train nak ke last destination iaitu Batu Caves, tambang dari UKM Bangi ke Batu Caves tu dalam rm6.60. Yang nie yang the latest tau, kalau tetiba korang naik train esok and tetiba naik lagi tambang, I tak tanggung okay. Uolls jangan marah I. Marah kat kak Mah. Opsss... Dahhh.. Iolls nak cerita sebenarnyaaaa, time I tunggu that train, ada sorang sister nie tegur I. Tu la point untuk phrase nie sebenarnyaaa. Susah naw nak masuk point, banyak sangat masuk benda lain. :3

Sister tu memang jenis peramah agaknya. Dia datang dengan girangnya then duduk tepi aku sambil tanya, "pergi mana kak.?" And i was .... "Errkk, what.?" Sebab aku tak dengar mula-mula tu and I guess sister tu tgh otp dengan sesapa. Kang kalau tetiba aku jawab padahal dia tengah otp dengan sesapa, tak ke malu mak jemah kan.. Bila dia dah dua tiga kali berpaling kat aku, baru la aku jawab, "Batu caves.." Pastu tetiba aku rasa macam, "Afiqah why macam tak senonoh sangat kan perangai. Orang dah tanya kau, kau buat sombong pulak." Aku bukan sombong, tapi awkward. Yela semenjak jadi warga uia nie, aku jadi pendiam sikit kan. Hehe.  Then sambung..  Aku pun, tanya la dia balik nak pergi mana.. And tetiba dia jadi ramah nak borak-borak. Sampai la dalam train aku borak dengan dia. Dia bgtau that dia tengah cari baju nak kerja and blablabla.

Tetiba Iolls rasa macam "eh best pulak borak." Hahaha. Pastu aku dah jadi ringan mulut nak tanya itu ini sampai la that girl cakap macam nie. " Saya belajar lagi kak. So, kena saving sikit lah. Tak boleh boros-boros." And aku apa lagi, tanya lah dia study mana semua kan. Tahu dia jawab apa.?

"Saya belajar memasak, menjahit. Kot-kot lah lepas nie ada orang nak masuk minang ke apa kan kak, senang la sikit. Atleast ada jugak yang saya pandai buat."

Tetiba aku jadi kagum pulak dengan that girl. Hahaha. Sebab, aku tahu zaman sekarang nie tak ramai perempuan nak belajar semua benda tu. Tapi, dia nak. And point penting, bukan just nak pikat hati encik husband je, tapi sebenarnya as a girl pada aku, kena tahu jugak. Even sikit. Aku nie, nak kata pro sangat memasak memang tak lah. Kadang2 kelaut jugak. Kalau menjahit tu, setakat nie memang kalah lah kalau masuk contest memana. Heeee. Tapi, I have try my best. Atleast aku usaha kan. Hehe.


Bila difikir-fikirkan balik, memang lah. As manusia kan, kita takkan terlepas untuk buat sesuatu tu bersebab. Betul tak.? Contoh, aku nak belajar menjahit lah, nnt senang nak jahit baju husband. Ataupun, aku nak jadi pencinta bunga lah, nnt ada rumah sendiri, boleh tanam pokok bunga banyak-banyak, my mum mesti suka. Takpun, aku nak belajar baking lah, nanti birthday husband boleh buat sendiri kek. Save bajet.

It's okay if kau nak buat semua benda tu untuk husband kau, takde masalah. Sangat boleh. Tapi kan, why not kekadang kita buat just to entertain diri sendiri. Such as, aku buat nie sebab aku memang nak buat. Atau aku buat tu, sebab aku nak bukak bisness sendiri and jadi kaya raya macam abg terlajak laris tu. And lagi power, if, kita dapat focuskan niat tu as ibadah. Dapat pahala terus

Aku ingatkan diri aku nie sebenarnya. Banyak sangat nak kejar goal dalam hidup, tapi selalu aim tu berfocuskan manusia. Jarang sangat lah fikir, "Ya Allah, aku nak pandai buat nie sebab aku nak dapat pahala.." Omg. Kalau lah aku boleh tetapkan hati dengan semua benda tu kepada ibadah, banyak dah pahala terkumpul agaknya. Tu pun kalau tak diselubungi dengan riyak, takbur dan sebagainya lah.

So that, kadang-kadang kita kena jugak twistkan balik matlamat hidup kita. Jangan nampak liberal sangat. Haha. Sikit-sikit manusia. Padahal semua tu Allah yang bagi kan. Sebab nanti, bila tak dapat apa yang kita kejar, kita akan sedih. Sebab kita rasa kita dah cukup berusaha. Sedangkan, Allah tengah nilai satu-satu amalan dan perbuatan kita. Okay. Get me.? Mesti la kan. Semua dah bijak pandai kan.

Lepas nie sama-sama kita baiki deh. Kita slow-slow kejar redha Allah tu before kejar redha yang lain. :)

And actually, I just want to request something nie. Harap-harap ada yang sudi tolong I. Please pray for my fiance. He in "test" from Allah now. Actually, not only him. Me too. Allah test us. Memang layaknya seorang hamba la kan diuji Allah. Kiteorg redha but bila berkaitan dengan mak ayah, masa depan, study nie, memang tak dapat nak dinafikan lah sikit terganggu kan. So, please pray for us, moga dimudahkan Allah dan diperluaskan rezeki yang melimpah-limpah dariNYA. Segala doa dari kalian amat-amat dihargai. Mungkin ada sahabat-sahabat yang dimakbulkan doa. Orang-orang soleh solehah. Insyallah. :)

And for you, Mr F. Sila tabah yer. Moga Allah mudahkan urusan awak. Saya doakan yang terbaik.

*tak tahu lah dia sempat baca ke tak dalam kekalutan macam tu, yg penting i will always support you.. Cewwah. Practice jadi isteri solehah nie. Hee. Okay. Start mengada. -____- *

Dah. Satu lagi,,, doakan aku rajin dan tabah untuk exam nanti. Tak usaha lebih macam mana Allah nak bagi lebih kan. Allah. Allah. Kadang2kan sentap tau dengan kata-kata sendiri nie. Haih.

Daa. Sambung study sikit. Byee. Assalamualaikum

Comments

Popular posts from this blog

Interview UIA

Bismillah... Almost 2months tunggu panggilan untuk interview dekat uia. Akhirnya, 15 Mei 2015, hari nie Allah izinkan jugak. Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah Tadi, before masuk bilik 'exam' tu, berdebar2 jantung sebab rasa macam takut. First time in my life okay. So, no wonder la kan jantung mcm nak terkeluar. Hahaha. Malam semalam, baru teringat nak buat resume. Maybe tak payah, tapi takut jugak lah kalau dia minta. So, dengan perasaan yang rajin dan penuh berkobar-kobar aku siapkan jugak resume tu. Simple je. Malas nak buat panjang2. Atleast, ada. Tu je. Even dah diingatkan beberapa hari sebelum interview  to get well prepare, tapi biasa la kan. Afiqah mana reti buat atau plan benda awal. Last minit jugak dia pilih. Haha. Tiap2 hari dah 'reminder' ingatkan, jawapan tetap sama. 'Baikkk'. Tapi, 'baik' tu jadi 'baik' mcm tu je lah. Hahaha. Nasib baik remainder tabah tanya tiap2 hari. Terima kasih.. >.< Sehari sebelum in

Add Drop Subject

Bismillah.. Dalam keseronokan, Allah takkan biarkan hambaNYA terus leka dan lalai. Dalam susah, Allah pasti selit kesenangan. Itulah lumrah alam. I very tired just right now. Bukan penat badan je, penat hati penat otak penat semuanya, Rasa nak mengalah dah sebenarnya. Tapi try jugak jadi kuat. Berpura-pura tersenyum depan orang, malam menangis sorang-sorang. Dah jadi kebiasaan sangat. Sebab rasanya hanya dengan menangis aku boleh luahkan apa yang aku rasa. Dalam rasa lemah dengan apa yang berlaku nie, aku tetap bersyukur dengan apa yang Allah dah bagi sebab pada aku, nikmat Allah terlalu besar sebenarnya. Aku je yang lemah sangat. Bila diuji sikit rasa down, rasa lemah. Allahu. Lemahnya iman.. Act after keluar result kelmarin, around pukul 10malam, aku dah start kalut fikir itu ini. Result ept dan apt dah keluar, takdirnya aku fail dua2 sub tu then kena masuk kursus bahasa which is benda yang sebenarnya aku nak elak. Aku bajet, untuk Quranic language nie aku boleh lulus even t

Kisah Tudung Labuh...

Keadaan bertukar sunyi di dalam kereta. Penuh dengan emosi. Wanita yang berumur dalam lingkungan 40 tahun mengambil nafas panjang setelah usai dengan bangkangannya. Stereng kereta cuba dikawal sebaik mungkin. Humaiya terduduk hampa di kerusi belakang . Dahinya berkerut , matanya sedikit sembap akibat tangisan tadi. Riak wajahnya yang sukar ditafsirkan jelas menunjukkan pelbagai persoalan bermain di fikiran . "Biar betul ibu ? Setelah sekian ini ? Setelah aku meletakkan komitmen besar terhadap imej ku ini ? Iman ku membantah seratus peratus." Itu kisah kelmarin , dan dia masih memprotes. * * * * * * "Awak setuju dengan keputusan ibu?" Humaiya mengajukan soalan kepada adiknya yang mencari target bagi memasukkan biji karom ke dalam lubang sasaran. "Mestilah tak! Qis rasa akak dah masuk sebulan bertudung labuh , takkan nak berhenti kat tengah jalan?" Tupp! Biji carrom berjaya dimasukkan. Giliran Humaiya pula memasukkan target, tetapi otaknya sedang be