Tuesday, October 25, 2011

* trust IT *


 بسم الله الرحمن الرحيم و صلوا على النبي ...

Bersyukur masih diberi nikmat iman dan islam sehingga saat ini..

Setiap manusia dikurniakan ALLAH dengan pelbagai nikmat.. Tak kira samada dia muslim atau non-muslim.. Inilah bukti, ALLAH Maha Pengasih dan Maha Pemurah..

Maha Pengasihnya ALLAH pada kita semua as muslim, dan Maha Pemurahnya ALLAH pada yang non-muslim.. ADIL kan??

Namun, sepanjang kehidupan kita as "HAMBA" padaNYA, cuba kita tanya pada diri kita sendiri berapa kali dalam sehari kita mensyukuri nikmat yang telah diberikan.. Andai jawapannya, setiap masa, ALHAMDULILLAH.. Andai sebaliknya, jom koreksi diri..

Bercakap tentang nikmat, ramai yang menganggap nikmat hanya pada sesuatu yang baik dan seronok.. Contohnya, rumah besar, keluarga bahagia, cemerlang dalam pelajaran dan sebagainya.. Tapi kita lupa, nikmat juga ada pada ujian atau orang kita selalu sebut, "bala" (nauzubillah).. Apa yang tak kena pada kehendak hati dan nafsu..

"ya ALLAH, kenapa KAU uji aku sampai macam ni? apa dosa yang dah aku lakukan.."

Selalu kita dengar orang mengeluh macam ni bila diuji, dan mungkin kita juga pernah melafaznya.. (~Astagfirullah~)

Hakikatnya, kita lupa, UJIAN juga NIKMAT..

Sebab, asbab ujian, terkadang manusia mula mengenal diri.. Asbab ujian, manusia mula mencari diri.. Asbab ujian, manusia mula menemui hakikat ubudiyyah pada ILAHI..

Tapi AWAS!!!

Tak semua rasa ujian itu nikmat.. Tak semua mampu gunakan peluang ini dengan sebaiknya.. Disebabkan kita ni MANUSIA yang mmg lumrahnya mudah lupa.. Lupa bahwa UJIAN tanda sayang DIA, ramai juga yang FUTUR ditengah jalan.. (~moga kita tidak tergolong dalam golongan ini~)

Oleh itu, mari kita sma-sma, bermuhasabah diri..

Moga-moga kita sentiasa menjadi hamba yang bersyukur dan sentiasa menggunakan peluang yang ada sebagai wasilah untuk kita lebih dekat padaNYA..



                                               ~UJIAN tanda SAYANG dan CINTA NYA~

No comments: