Friday, November 21, 2014

Puh. Puh. Sapu habuk.!!

Bismillah.

Masyallah. Lama sangat tak update blog. Tak menulis panjang-panjang. Tak luahkan apa yang terbuku dihati di laman sesawang nie.

Setahun yang berlalu, terlalu banyak perkara yang berlaku. Suka duka silih berganti. Mengajar diri untuk lebih matang dan kuat. Mendidik hati untuk lebih dekat dengan Pencipta. Dan seringkali, aku mengeluh. Mengeluh untuk tiap sakit perit yang aku rasa. Padahal, ujian yang bertandang tidak sehebat manusia lain. Hanya lidah tak mampu menahan.

Banyak sangat benda nak diceritakan hingga tak tahu nak susun macam mana. Huhu.

Hanya terasa, diri makin matured (cewah.!!) haha. Sebab kehidupan tu kan pelajaran. Tempoh mematangkan diri, Setiap detik dan masa yang berlalu, pasti ada je pelaran baru yang aku belajar.

Kalau dulu, nak beli kasut pun masih mengharap umi yang tolong buatkan keputusan. Sekarang, nak beli coklat pun diri sendiri yang kena decide. Perlu ke tak.? Ade duit ke tak.? Haa. See. Susahkan kan. Sangattt la susah. Sebab kehidupan tu pilihan. Pilihan yang terbaik diantara yang terbaik.

For sure, makin besar nie makin banyak keputusan yang terpaksa dibuat yang memerlukan khidmat otak dan hati untuk membuat keputusan. Tak mudah.

Apapun, once kita dah buat keputusan, please jangan takut. Takut untuk menghadapi hari esok. Yang kita sendiri tak tahu apa akan terjadi. Hitam putih atau berwarna warni. Follow the flow. Cakap senang kannn. I know susah. But, we are muslim right.? Keputusan apa pun yang kita buat kalau sandarannya Tuhan, pasti tiada penyesalan.

Terkadang kesukaran itu lah pelajaran paling indah dalam hidup. Sebab kita berani. Berani menghadapai apa yang mungkin orang lain tak berani buat. So, just believe in yourself. Tuhan takkan tinggalkan kita sendiri. Pasti bersama walauapa pun keadaan kita.

Kita yang pilih nak Allah ada bersama atau tidak.

See.! Allah ada. Kita yang pilih. Jangan takut untuk hari esok. Yakin kebaikan bakal bertamu kalau hati dan jiwa kita baik.

Aku bukan lah manusia suci tanpa dosa dan noda. Aku bukan juga malaikat yang sentiasa patuh dan taat pada perintah Tuhanku. Aku juga bukan a'lim yang tahu segala-galanya tentang Tuhan. Aku hanya manusia biasa yang sentias belajar dari kehidupan. Yang sentiasa berusaha nak jadi yang terbaik pada pandangan Allah. Walaupun banyak kali aku kecundang. Tapi, aku still yakin, Allah tak jemu pandang aku. Tak pernah jemu.!!!

Islam adalah agama harapan. Yang penuh kaish sayang. Dan aku yakin Allah penuh kasih sayang untuk sayang aku.

Dan aku tetap bangkit walau berjuta kali aku terjatuh. Dan mungkin terjatuh dalam lubang yang sama. Tuhan pandang aku. Tuhan pandang kau. Tuhan pandang kita.

Hingga sekarang aku berdiri sebagai manusia yang menangih kasih dan simpati Tuhan. Dan aku yakin dengan itu.

Ayuh.!! Bangkit. Kerana Tuhan tak pernah tinggalkan kita sendiri.

Daaa.!! Jumpa lagi. :)

With lot of love,
Afiqah Rozalie
-Irbid, Nov, 2014-
-12.15a.m

No comments: