Skip to main content

Mohon Tak Bosan

Bismillah..

Actually kan, I baru scroll post dalam blog nie balik. Terperasan ada dua entry menceritakan benda yang sama. Hahaha. Macam mana boleh tak perasan nie :3

Nampak lah tension tu. Nampak lah kan betapa uia nie bukan hidup aku lagi. Betapa Jordan tu masih tersisa cinta dan sayang. Betapa aku berusaha untuk mengadaptkan diri dengan uia nie. Tak mudah. Wallah.

Sampai dua kali cerita benda sama. Haha. Macam mana lah. Taknak delete. Biar je. Nanti aku down, aku boleh baca balik. Kot-kot boleh naikkan semangat aku balik ke kan. Even sekarang nie, takde lah bersemangat mana, tapi it's better than before. Hee

Jujurnya, segala tulisan aku dalam nie hanya tak lain dan tak bukan untuk aku sendiri. Peringatan untuk diri sendiri. Ibarat macam kita menuding jari kat orang, satu jari memang menuding kepada seseorang, tapi 4jari yang lain, semua terarah kat aku balik. Lagi banyak jari yang menuding ke diri sendir dari dari menuding kat orang. Hmmm. So muhasabah untuk diri kena lebih.

Manusia tak pernah perfect kan. Ada masa turun naik. Sama macam aku, tak sepanjang masa aku boleh tersenyum dan nampak bahagia. Kadang-kadang aku pun akan kecundang dengan diri sendiri padahal ujian takde la berat mana nak dibandingkan dengan yang lain.

Apapun, aku still bersyukur untuk peluang kehidupan nie. Alhamdulillah.

Jatuh bangun tu perkara biasa kan. Apa yang aku takut dalam menyusuri perjalanan hidup nie, bila aku tersasar takde tangan yang sudi gapai tangan aku dan tunjuk jalan yang betul.

Lidah aku nie, selalu sebut nak 'solehah', memang tak terkira lah. Tapi, amal aku, perbuatan aku, dah tak macam orang yang nak kejar solehah tu. Aku sendiri tak tahu apa maksud solehah tu dlm diri aku. Macam dah lari semua unsur solehah tu.

Aku nak baiki diri balik. Nak kejar cinta Tuhan sebelum yang lain. Nak utamakan Allah dalam setiap gerak geri aku. Biar nanti, semua benda yang aku nak sayang dan cinta, akan menyusuri cinta aku kepada Allah tu. Atleast, rasa cinta tu ada punca dan nilai disisi Allah. Tak sia-sia.

Tapi aku tahu, mujahadah tu susah. Tak semua mampu buat.

If semua nie menuntut pengorbanan, aku harap, aku kuat untuk hadap semua nie. Paling utama, aku tahan, kuat, tabah untuk aku buat pengorbanan. Dan moga-moga Tuhan tak uji aku dengan kehilangan insan-insan yang aku sayang. Sayang sepenuh hati.

Biar hijrah aku, dpt dorong insan-insan yang aku sayang kearah kebaikan jugak. Bukan jadi pengheret orang ke Neraka. Sebab, aku nak bersama dengan orang-orang yang aku cinta kat Syurga nanti.

Okay lah. Post nie just nak bagi peringatan je kat sapa-sapa yang sudi baca blog aku nie. Sebab kat bawah nanti, awak awak akan jumpa dengan entry yang berulang ceritanya. Ayat dan gaya penceritaan mungkin berbeza, tapi pointnya sama je. Hehe. Tak sedar. Suka sgt cerita, sampai nak mention menda tu banyak kali. Sorry...

Dah. Doakan aku rajin, jadi solehah untuk umi abi, untuk adik2, untuk kawan dan untuk si dia dan keluarga si dia k. Doakan jugak urusan kiteorg dipermudahkan. Nanti iolls boleh la ajak korang2 yang suka baca blog kita nie dtg kenduri kita. Ehhh. *tutup muka* :p

Sebelum lebih memalukan diri, Ambe mintak diri dulu yer. Bye. Assalamualaikum. 

Comments

Popular posts from this blog

Interview UIA

Bismillah... Almost 2months tunggu panggilan untuk interview dekat uia. Akhirnya, 15 Mei 2015, hari nie Allah izinkan jugak. Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah Tadi, before masuk bilik 'exam' tu, berdebar2 jantung sebab rasa macam takut. First time in my life okay. So, no wonder la kan jantung mcm nak terkeluar. Hahaha. Malam semalam, baru teringat nak buat resume. Maybe tak payah, tapi takut jugak lah kalau dia minta. So, dengan perasaan yang rajin dan penuh berkobar-kobar aku siapkan jugak resume tu. Simple je. Malas nak buat panjang2. Atleast, ada. Tu je. Even dah diingatkan beberapa hari sebelum interview  to get well prepare, tapi biasa la kan. Afiqah mana reti buat atau plan benda awal. Last minit jugak dia pilih. Haha. Tiap2 hari dah 'reminder' ingatkan, jawapan tetap sama. 'Baikkk'. Tapi, 'baik' tu jadi 'baik' mcm tu je lah. Hahaha. Nasib baik remainder tabah tanya tiap2 hari. Terima kasih.. >.< Sehari sebelum in

Add Drop Subject

Bismillah.. Dalam keseronokan, Allah takkan biarkan hambaNYA terus leka dan lalai. Dalam susah, Allah pasti selit kesenangan. Itulah lumrah alam. I very tired just right now. Bukan penat badan je, penat hati penat otak penat semuanya, Rasa nak mengalah dah sebenarnya. Tapi try jugak jadi kuat. Berpura-pura tersenyum depan orang, malam menangis sorang-sorang. Dah jadi kebiasaan sangat. Sebab rasanya hanya dengan menangis aku boleh luahkan apa yang aku rasa. Dalam rasa lemah dengan apa yang berlaku nie, aku tetap bersyukur dengan apa yang Allah dah bagi sebab pada aku, nikmat Allah terlalu besar sebenarnya. Aku je yang lemah sangat. Bila diuji sikit rasa down, rasa lemah. Allahu. Lemahnya iman.. Act after keluar result kelmarin, around pukul 10malam, aku dah start kalut fikir itu ini. Result ept dan apt dah keluar, takdirnya aku fail dua2 sub tu then kena masuk kursus bahasa which is benda yang sebenarnya aku nak elak. Aku bajet, untuk Quranic language nie aku boleh lulus even t

Kisah Tudung Labuh...

Keadaan bertukar sunyi di dalam kereta. Penuh dengan emosi. Wanita yang berumur dalam lingkungan 40 tahun mengambil nafas panjang setelah usai dengan bangkangannya. Stereng kereta cuba dikawal sebaik mungkin. Humaiya terduduk hampa di kerusi belakang . Dahinya berkerut , matanya sedikit sembap akibat tangisan tadi. Riak wajahnya yang sukar ditafsirkan jelas menunjukkan pelbagai persoalan bermain di fikiran . "Biar betul ibu ? Setelah sekian ini ? Setelah aku meletakkan komitmen besar terhadap imej ku ini ? Iman ku membantah seratus peratus." Itu kisah kelmarin , dan dia masih memprotes. * * * * * * "Awak setuju dengan keputusan ibu?" Humaiya mengajukan soalan kepada adiknya yang mencari target bagi memasukkan biji karom ke dalam lubang sasaran. "Mestilah tak! Qis rasa akak dah masuk sebulan bertudung labuh , takkan nak berhenti kat tengah jalan?" Tupp! Biji carrom berjaya dimasukkan. Giliran Humaiya pula memasukkan target, tetapi otaknya sedang be