Monday, August 22, 2011

"YURAN UNI YARMOUK NAIK DUA KALI GANDA"

Bismillah Ar-Rahman Ar-Rahim.. Sollu A'lan Nabiy..

Masyallah..Masyallah..Masyallah..

Malam ni, hati betul-betul sayu. Hampir menitis air mata ni. Ya ALLAH,kuatkan aku untuk hadapi semua ujian dariMU ini.

Dari pagi, akaun FB dibiarkan on9. Berjalan-jalan melawat group mahasiswa/wi Jordan, tiba-tiba hati jadi resah. Panik sekejap. Kenapa group nampak suram. Masing-masing meluahkan resah yang bersarang dihati. ALLAH. ALLAH. ALLAH.

post "YURAN UNI YARMOUK NAIK DUA KALI GANDA" buat hati tersentap. ALLAH. Ujian pertama KAU hadiahkan buat kami. Sungguh, langkah kami demi meraih redhaMU. Bukan yang lain.

Terbaca komen sahabat-sahabat, ALLAH.. Masing-masing berkira-kira untuk buat pertukaran UNI. Hampir tergugat hati. Tapi sempat di sapa oleh firman ALLAH sebelum sempat hati tergugat..

Surah Al-Hijr [15] : 56
56. Ibrahim berkata: "Tidak ada orang yang berputus asa dari rahmat Tuhan-nya, kecuali orang-orang yang sesat."

Kembali bermuhasabah diri.. rezeki datangnya dari ALLAH. Bukan di tangan manusia. Kita hanya perlu usaha dan berdoa.

Hati menyangkal "tapi mahal sangat tu, mcm mn?".. Otak ligat mencari jawapan. Tak mampu menemui jawapan. Kembali hati bersuara, "pergi sna nak belajar ke buat benda lain??? Kalau nk buat benda lain, baik tak payah pergi. Tapi kalau untuk belajar, PERCAYA,YAKIN dan BERTAWAKKALlah pada ALLAH."

Hati kecik menjawab,tanpa dipinta. " Aku pergi nak tuntut ilmu. Nak cari sesuatu yang dah lama hilang dalam diri. Nak cari redha ALLAH. Nak suburkan cinta padaNYA.

Suara hati tiba-tiba bergema, bersatu. Mengumpul suatu kekuatan untuk melafazkan ayat,

" PERGILAH DAN YAKIN PADANYA"..


ALLAHU AKHBAR!!!

Benar-benar terasa suntikan itu. Tertusuk, hingga serasa hilang resah yang bakal menyapa tadi. Semuanya berjalan dengan pantas. Sepantas kilat.

ya ALLAH, ku pohon KAU tetapkan aku pada jalan ini. Moga pilihan yang telah aku pilih ini adalah pilihan yang terbaik di sisiMU. KAU iringilah aku dan shabat-sahabat dengan redhaMU, dengan rahmatMu juga dengan kasih sayangMU.. AMEEN..


  " قال الله تعالا : لا تيأس من رحمة الله "



p/s:mohon pd shbat2 doakan penulis dpt menyambg pengajian di bumi penuh berkah,urdun.. mslh diatas masih dlm pertimbngan.. hrpnya, kenyataan diatas hny suatu "jenaka" buat kami.wallahua'alam..

No comments: